Wat kunnen we zelf en wat moeten we regelen?
Maar hoe gaan we onze ambities realiseren? Welke capabilities zijn nodig en waar moeten en met welke constraints moeten we rekening houden? Bij Capabilities gaat het over de vraag wat wij zelf kunnen of waar we hulp nodig hebben. Met Constraints bedoelen we de randvoorwaarden die ingevuld moeten zijn om de Digitale Transformatie succesvol te maken. Het zou hier te ver voeren om al die aspecten te behandelen. Maar ik wil er toch een uitlichten en benoemen: het er voor zorgen dat je organisatie een leer- en innovatiecultuur gaat omarmen. Eigenlijk zowel een capability als een constraint…
Innovatie is meer dan het implementeren van nieuwe technologie
Over het algemeen omvatten Digitale Transformaties veel meer dan het bijv. implementeren van een ERP-pakket of een cloud-transitie. Alhoewel er natuurlijk allerlei oplossingen in de markt verkrijgbaar zijn moet je die wel kunnen inpassen in jouw strategie. Digitale Transformatie optimaliseert namelijk bedrijfsprocessen, verandert producten in diensten, introduceert nieuwe verdienmodellen en laat ketenpartners intensiever en anders samenwerken. Werknemers krijgen daardoor nieuwe taken en rollen (erbij) om in die veranderde processen de nieuwe digitale technologieën te gebruiken. Nu maken we nog al eens de fout door het innovatieproces ‘over te laten’ aan de technisch (IT-)specialisten, want die hebben er verstand van. Maar …. het is en blijft ’totaalvoetbal’!!! Derhalve is het essentieel om je medewerkers bij het verander- en innovatieproces te betrekken.
Daarnaast is het belangrijk op te merken dat Digitale Transformatie nooit stopt. De organisatie moet zich voortdurend aanpassen aan de toenemende eisen en behoeften van de markt. Daarmee is Digitale Transformatie ook een continue leerproces! Nieuwsgierigheid, creativiteit, doorzettingsvermogen, eigenaarschap en visionair denken, moeten integraal onderdeel worden van de bedrijfscultuur. En net als bij een bergbeklimming-expeditie moet je soms -onvoorzien- nieuwe wegen inslaan, en daar heb je dan wellicht weer innovatieve methoden, technologieën en strategieën voor nodig die je daarvoor nog nooit eerder had uitgeprobeerd.
‘Slow food’: Continue Leren en Innoveren
Een dergelijk complexe reis maak je natuurlijk niet alleen. Daarom is het voor een organisatie belangrijk te weten waar je goed in bent en waar niet, waar je eigen grenzen liggen. Daarmee kun je makkelijker bepalen wanneer je externe hulp nodig hebt, waar je samenwerkingsverbanden of partnerships moet aangaan. Want voor alle aspecten van Digitale Transformaties zijn er wel deskundigen te vinden waar je een beroep op kunt doen. Heel vaak wordt het ‘versnellen van innovaties’ ook gezien als het extern ‘inkopen’ van een oplossing. Natuurlijk is het onvermijdelijk om externe kennis en capaciteiten in te schakelen, maar dat mag niet gezien worden als vervanger van het opbouwen van je interne innovatiekracht en verandervermogen. Het is verleidelijk om -als je onder druk staat- even snel ‘fast food’ te kopen. Maar het opzetten van een continue leer- en innovatieproces kost nu eenmaal tijd en uithoudingsvermogen, ‘Slow food’ duurt langer maar is uiteindelijk beter van kwaliteit. Conclusie is dat -naast het versnellen van innovatie door externe kennis- het creeeren van ruimte voor leren en innoveren binnen je organisatie minstens zo belangrijk is en wellicht zelfs een minimale randvoorwaarde voor succes?
Wat kun je van mij verwachten?
De vraag is nu hoe je die ruimte in jouw organisatie kunt scheppen naast je dagelijkse werk – exploratie naast exploitatie! In de bedrijfswetenschap ook wel ambidextere (zowel links- als rechtshandige) innovatie genoemd. Ik kan je helpen met onderzoeken hoe en waar je in jouw organisatie kunt beginnen met ambidexter te innoveren. Met behulp van de 4 C-’s (zie ook Mijn Digi-Aanpak) brengen we alle aspecten in kaart die belangrijk zijn voor jouw Digitale Transformatie-proces. Daaruit stellen we een roadmap samen met daarin ook de organisatorische component die leidt tot continue leren en innoveren.