Wat kunnen we zelf en wat moeten we regelen?
Maar hoe gaan we onze ambities realiseren? Welke capabilities zijn nodig en waar moeten en met welke constraints moeten we rekening houden? Bij Capabilities gaat het over de vraag wat wij zelf kunnen of waar we hulp nodig hebben. Met Constraints bedoelen we de randvoorwaarden die ingevuld moeten zijn om de Digitale Transformatie succesvol te maken. Het zou hier te ver voeren om al die aspecten te behandelen. Maar ik wil er toch een uitlichten en benoemen: het er voor zorgen dat je organisatie een leer- en innovatiecultuur gaat omarmen. Eigenlijk zowel een capability als een constraint…
Innovatie is meer dan het implementeren van nieuwe technologie
Over het algemeen omvatten Digitale Transformaties veel meer dan het bijv. implementeren van een ERP-pakket of alleen een cloud-transitie. Met een effectieve Digitale Transformatie optimaliseer je namelijk bedrijfsprocessen, verander je producten en diensten, introduceer je nieuwe verdienmodellen en laat je ketenpartners intensiever en anders samenwerken. Werknemers krijgen daardoor nieuwe taken en rollen (erbij) in die veranderende processen. Nu maken we nog al eens de fout door het innovatieproces ‘over te laten’ aan de technisch (IT-)specialisten, want die ‘hebben er verstand van’. Maar …. jouw medewerkers ondergaan deze veranderingen! Derhalve is het essentieel om je medewerkers bij het verander- en innovatieproces te betrekken. Het is en blijft ’totaalvoetbal’!!
Daarnaast is het belangrijk op te merken dat Digitale Transformatie nooit stopt. De organisatie moet zich voortdurend aanpassen aan de toenemende eisen en behoeften van de markt. Daarmee is Digitale Transformatie ook een continue leerproces! Soms moet je -onvoorzien- nieuwe wegen inslaan, en daar heb je dan wellicht weer innovatieve methoden, technologieën en strategieën voor nodig die je daarvoor nog nooit eerder had uitgeprobeerd. Kortom, nieuwsgierigheid, creativiteit, doorzettingsvermogen, eigenaarschap en visionair denken, moeten integraal onderdeel worden van de bedrijfscultuur.
‘Slow food’: Continue Leren en Innoveren
Heel vaak wordt het ‘versnellen van innovaties’ ook gezien als het extern ‘inkopen’ van een oplossing. Want het is verleidelijk om -als je onder druk staat- even snel ‘fast food’ te kopen. Natuurlijk is het onvermijdelijk om externe kennis en capaciteiten in te schakelen, maar dat mag niet gezien worden als vervanger van het opbouwen van je interne innovatiekracht en verandervermogen. Daarom is het voor een organisatie belangrijk te weten waar je goed in bent en waar niet, waar je eigen grenzen liggen, zodat je makkelijker kunt bepalen wanneer je externe hulp nodig hebt, waar je samenwerkingsverbanden of partnerships moet aangaan.
Maar naast die externe kennis is het creeeren van ruimte voor leren en innoveren binnen je organisatie minstens zo belangrijk en wellicht zelfs een minimale randvoorwaarde voor succes? Maar het opzetten van een continue leer- en innovatieproces kost tijd en uithoudingsvermogen, ‘Slow food’ duurt langer maar is uiteindelijk beter van kwaliteit.
Leren experimenteren…
Concreet denk ik aan het opzetten van kleine, gecontroleerde experimenten om nieuwe ideeën, technologieën of werkwijzen te testen die gericht zijn op het behalen van de eerder vastgestelde ambities. De focus ligt op snel leren, feedbackloops en het verzamelen van data om aannames te valideren of te weerleggen – ‘Fail fast, Learn faster’..!!! Deze experimenten worden bemand door eigen personeel uit diverse geledingen van het bedrijf, een Fusion-team bestaande uit -bijvoorbeeld- zowel technisch specialisten, collega’s met markt- en klant-kennis, productspecialisten en -wellicht- stafmedewerkers. Het is ook raadzaam te onderzoeken of het betrekken van Customers (of andere partners in de Chain) in dit stadium wenselijk is.
Wat kun je van mij verwachten?
De centrale vraag is hoe je ruimte voor experimenteren in jouw organisatie kunt scheppen naast je dagelijkse werk – exploratie naast exploitatie! In de bedrijfskunde wordt dit ook wel ambidextere (zowel links- als rechtshandige) innovatie genoemd. Ik kan je helpen met onderzoeken hoe en waar je in jouw organisatie kunt beginnen met ambidexter te innoveren. Met behulp van de 4 C-’s (zie ook Mijn Digi-Aanpak) brengen we alle aspecten in kaart die belangrijk zijn voor jouw Digitale Transformatie-proces. Daaruit stellen we een roadmap samen met daarin ook de organisatorische component die leidt tot continue leren en innoveren. Ik ben dan ook beschikbaar voor…
