…denk aan andere verdienmodellen…
Het moge duidelijk zijn dat al die technologische vernieuwingen leiden tot ander gedrag in de markt. Laten we de muziek-industrie eens als voorbeeld nemen: Waar artiesten in eerste instantie hun geld moesten verdienen met optredens werd dat midden vorige eeuw verschoven naar het opnemen van hun muziek op vinyl singles en elpees (en later CD’s) die verkocht werden aan de consument. Radio en tv zorgden voor naamsbekendheid en daarmee ook een sterke toename aan inkomsten. Zo rond de eeuwwisseling worden de fysieke muziekdragers verdrongen door digitale muziek: de mp3 doet zijn intrede! We downloaden de muziek nu op onze apple-ipods. Maar dat bleek slechts een voorbode voor de echte innovatie, nl. streaming. Want op dit moment luisteren we gewoon online naar streamingdiensten als Spotify. De consument kan nu op elk moment van de dag naar willekeurig elke soort muziek luisteren!
….maar ook hele ecosystemen veranderen…
Waar bij de fysieke muziekdragers (LP’s en CD’s) de Platenmaatschappijen een centrake rol speelden in dat verdienmodel, namen techbedrijven als Compuserve en Apple die rol over bij de introductie van de mp3. Hedentendage bepalen streamingdiensten als Spotify voor een groot deel wat wij als consument te horen krijgen.
… en de muzikant/artiest moet meeveranderen
Waar een muzikant vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw voldoende inkomen had als hij een hit had gescoord middels de verkoop van platen of cd’s, moet hij nu proberen om de tarieven van de streamingdiensten zo hoog mogelijk te krijgen. Die inkomsten zijn echter minimaal en daarmee worden concerten weer een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van de artiest.
Maar die veranderingen houden niet op…
Naar de toekomst toe zullen ook die concerten worden voorzien van digitale technologie, getuige de innovaties die het Zweedse Abba onlangs heeft toegepast met hologrammen van zichzelf tijdens het ‘live’ optredens.
Dus leer anders te denken, …fundamenteel anders te denken !!
Kortom, Digitale Transformaties zorgen voor veranderingen in zowel
- het bedrijfsproces,
- het verdienmodel als
- het ecosysteem van het betreffend businessdomein.
En ondanks dat die technologische vernieuwingen vaak een aanlooptijd van jaren nodig hebben om betaalbaar gebruikt te kunnen worden, zie je dat marktpartijen daar vaak niet of te laat op reageren. Je kunnen aanpassen aan die veranderingen vergt een fundamenteel andere manier van denken en werken. Maar hoe bereik je dat? Hoe bereid je jouw organisatie voor op die stroom van digitale technologieen?