Het moge duidelijk zijn dat al die technologische vernieuwingen leiden tot ander gedrag in de markt. Laten we de muziek-industrie eens als voorbeeld nemen: Waar artiesten in eerste instantie hun geld moesten verdienen met optredens werd dat midden vorige eeuw verschoven naar het opnemen van hun muziek op vinyl singles en elpees die verkocht werden aan de consument. Radio en tv zorgden voor naamsbekendheid en daarmee ook een sterke toename aan inkomsten. Platenmaatschappijen speelden een centrale rol in dat verdienmodel.
Zo rond de eeuwwisseling worden de fysieke muziekdragers verdrongen door digitale muziek: de mp3 doet zijn intrede! Techbedrijven als Compuserve en Apple nemen de rol van de platenmaatschappij over zodat we de muziek nu kunnen downloaden op onze ipods. Maar dat bleek slechts een voorbode voor de echte innovatie, nl. streaming.
Op dit moment luisteren we gewoon online naar streamingdiensten met Spotify als marktleider. De consument kan nu op elk moment van de dag naar willekeurig elke soort muziek. De muzikant heeft ook onbeperkte mogelijkheden om zijn muziek op te nemen (huisstudios) en online te publiceren. De inkomsten zijn echter minimaal en daarmee worden concerten weer een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van de artiest.
Naar de toekomst toe zullen ook die concerten worden voorzien van digitale technologie, getuige de innovaties die het Zweedse Abba onlangs heeft toegepast met hologrammen van zichzelf tijdens het ‘live’ optredens.
Ondanks dat die technologische vernieuwingen vaak een aanlooptijd van jaaaaren nodig hebben om betaalbaar gebruikt te kunnen worden, zie je dat marktpartijen daar niet of te laat op reageren. Niet alleen het verdienmodel veranderd, maar ook de keten, het ecosysteem wat het product of dienst naar de klant toe brengt.
Voor de klant wordt het vaak makkelijker om de technische vernieuwing te gebruiken, zonder veel kennis te moeten hebben van die technologie zelf. Denk aan het toepassen van Salesforce-CRM zonder dat je dure technische implementaties moet doorlopen. Kortom, Digitale Transformaties zorgen voor veranderingen in zowel het bedrijfsproces, het verdienmodel als het ecosysteem van het betreffend businessdomein.
En je aanpassen aan die veranderingen vergt een fundamenteel andere manier van denken en werken. Maar hoe bereik je dat? Hoe bereid je jouw organisatie voor op die stroom van digitale technologieen?