Drummende Dromers en Dromende Drummers aan het woord!!

Eén zin uit de documentaire van John Walker, “A Drummer’s Dream” blijft mij achtervolgen: een jonge drummer die aan het eind van de clinics zelf achter het drumstel mag plaatsnemen en ‘los gaat’ onder het toeziend oog van o.a. Kenwood Dennard, Mike Mangini en Dennis Chambers, en over die ervaring het volgende zegt: “When I hit the first stroke I just -click- i became someone else!! Mike and Dennis were staring at me. Kenwood was making me laugh. Everyone was cheering me on and it was making me feel good. IT WAS THE BEST DAY OF MY LIFE, … EVER!!!!”. En het overbrengen van die passie, ‘courage’ en ‘fun’ op de jonge leerlingen en studenten is de verantwoordelijkheid van leraren en bekende drummers die masterclasses en clinics verzorgen. De meivakantie leek mij een mooi moment om een aantal van die jonge ‘Dromende Drummers‘ te bevragen!? Waar komt hun passie voor het drummen vandaan? Hoe krijgen zij les? Hoe gaan zij om met de hedendaagse technologie (of niet)? En hoe denken zij over hun toekomst? En daar kwamen hele leuk en interessante gesprekken uit.

Als eerste ontmoette ik Senna van der Zanden en Stef Janssen, beide leerling van de drumschool van Johan Boere (Slagerij van Kampen). Johan draait al enige jaren met succes een drumschool met zo’n 150 leerlingen. Hij is in 2008 en 2015 door de lezers van de Slagwerkkrant uitgeroepen tot beste drumschool van Nederland. En dat kun je merken aan deze twee leerlingen die mij -als drum-leek- prima konden uitleggen en voordoen hoe je ritme en fills op het juiste moment kunt afwisselen.

Jonge drum-leerlingen zijn ook favoriete bezoekers van drum-clinics verzorgd door bekende drummers. Zo bezochten Tygo van Bekkum en Florian Overtoom de Masterclass van Cesar Zuijderwijk op 3 november 2017 in het Castellum Theater in Alphen aan de Rijn (lees ook Masterclass Cesar Zuijderwijk: Echt leuk en vooral leerzaam….).
Florian krijgt les bij de drumschool LogBlock van Jaap Koning in Amstelveen. Hij speelt daarnaast in een bandje nummers van Nirvana en The Red Hot Chili Peppers. Daarvoor heeft hij in een salsa-drumband gespeelt. Tygo -daarentegen- heeft les gekregen van zijn Opa Hennie Slegers en zijn buurman Kylian van Dam. Zijn inspiratiebronnen zijn artiesten als AC/DC en Jeff Healy!!!!

Nadat je je rudiments, paradiddles, verschillende ritmes, fills, en andere basistechnieken onder de knie hebt en je voor je zelf besloten hebt verder te gaan met drummen in je leven, kun je kiezen voor een van de Rock Academy’s of Conservatoria. Mira Burgers (1st Runner up Hit Like a Girl-contest 2017) koos voor het Rock City Institute in Eindhoven, waar ze eind deze maand gaat afstuderen. Wat ze daarna gaat doen is nog niet helemaal bekend, maar zal in de lijn liggen van de activiteiten die ze nu al laat zien, zoals haar lidmaatschap van de hiphop-band Down South (winnaar van de Music Masters 2018), maar ook haar vele andere initatieven zoals bijvoorbeeld de Inspired By video’s op Youtube. En ….oh ja, Mira speelt ook nog gitaar, bas en ze componeert en is bezig met styling van haar optredens. Van Mira gaan we nog veel horen en zien!!

Maarten Poirters, bekend van o.a. Gingerpig en Twan van Gerven, geeft ook les aan jonge leerlingen zowel bij hem thuis als bij de drumschool Rhythm Impact. Ik mocht -samen met Maarten- twee van zijn oud-leerlingen interviewen, nl. Liam Gruijters en Casper van Helvoirt. Casper geeft inmiddels ook les bij Rhythm Impact. Maar belangrijker nog, zowel Liam als Casper studeren nu aan het CodArts, Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam. Liam speelt daarnaast bij de Indie-band Clint Eastbird en Casper maakt furore met de band van Robin Bornemann (in de USA beter bekend van het Trans-Siberian Orchestra).

Maar dat al dit jonge talent aan het begin staat van een lange weg naar muzikale perfectie en roem, wordt mij eens te meer duidelijk op het moment dat John Engels mij -op een zonnige vrijdagmiddag- ontvangt op het bankje voor zijn huis in Amsterdam. Ik had John al eerder ontmoet in het Theater van de Cereol-Fabriek in Utrecht (zie ook: John Engels speelt samen met jonge Utrechtse jazz-muzikanten) ter gelegenheid van zijn 2018 jubileum-tournee!. 65 jaar muziek ervaring in een uurtje doornemen is natuurlijk onmogelijk. Daarom had ik van te voren de onderwerpen toegestuurd die we zouden kunnen bespreken. Maar -net zoals bij goede jazzmuziek- gaat t om de interactie, dus laat ik mij ook leiden door de onderwerpen die de meester zelf aansnijdt, veelal ingeleid met ‘ik vlieg nu opeens een film in …..“, gevolgd door een prachtig verhaal over het samenspel van legendarische jazzmuzikanten, maar dan alsof het gisteren plaatsvond. Als we het over de jonge leerlingen hebben herhaalt John de essentie van zijn verhaal nog eens, als ik hem een vraag van eén van de jonge leerlingen voorleg “Hoeveel uur per dag heeft hij gestudeerd vroeger?“: “Het gaat om het muziek maken, om het spelen. Ik luister veel naar muziek, maar dan met name gericht op wat ze met elkaar doen, hoe ze met elkaar interacteren”, zegt hij, en “ik leer nog elke dag: de ‘shit begint elke dag opnieuw.  Maar bij een interview met John Engels kom je niet weg met alleen woorden. Als ik hem vraag wat zijn mooiste muziekmomenten zijn wordt uiteraard de CD van zijn Japanse Tournee met Chet Baker opgezet, waarna een weergaloze versie van het Miles Davis-nummer Seven Steps To Heaven  uit de speakers galmt. En ik mag ook niet weg voordat John mij zijn oefenruimte heeft laten zien en hij nog even achter zijn drumkit een liedje voor me heeft gespeeld!

Al met al, weer een intensieve, interessante en -vooral- informatieve week met veel stof voor mijn boek “Trommelaars”!!!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *